AcasaCurriculumPicturaScenografieExpozitiiCroniciContact
 
se intindea de la un arlechin la altul si ocupa o foarte ingusta fasie de spatiu, era, de asemenea, un aspect ce tinea
de o inventivitate speciala a scenografului.  Apoi mi se pare interesant sa evaluez arta scenografului dupa
capacitatea sa de a nu spune lucrurile pana la capat, ci de a lasa o aura de inefabil in care si actorul sa se poata
misca, si regizorul sa-si poata dezvolta ideile, si mai ales spectatorul sa poata contribui cu propria lui sensibilitate,
emotivitate, cultura. Englezii definesc acest lucru prin understatement. Ceea ce inseamna sa nu mergi pana la capat
cu dezvoltarea unei idei, ci sa lasi cumva energia incapsulata, sa nu explodeze, si in acest fel sa poti lua cu tine
acasa un sambure de realitate la care sa poti medita in continuare si dupa ce ai ieist din sala de spectacol.

- Lemnul pare sa fie materialul pe care il folositi cel mai des. Care sunt calitatile care va determina sa il
preferati ?
VH: Am mai fost intrebat despre acest lucru, probabil ca a inceput sa fie evident. Nu este insa un material pe care il
folosesc exclusiv. Mie imi sugereaza un atelier de tamplarie in care mirosul de brad proaspat taiat este extrem de
stenic. Lemnul este, de asemenea, un material care tine de sacrificiu, de sacrificiul arborilor, de acum, de cand
padurile au ajuns sa fie taiate atat de haotic, a inceput chiar sa ma doara. Cand lucrez cu lemn, ma gandesc la
copac, la toate simbolurile acestui element arhetipal, ma gandesc la padure, care este un loc minunat si pe care l-
am iubit intotdeauna, pe care l-am si pictat ca peisaj preferat. Este un material usor, frumos, cald, care in teatru ma
ajuta foarte mult. Il iubesc in toate ipostazele sale si mai ales in cele mai umile - bradul abia taiat.

- Care sunt etapele pe care le parcurgeti in conceperea spatiului unui spectacol ?
VH: In general, nu as putea spune ca sunt foarte disciplinat atunci cand lucrez o scenografie. Nu incep prin a citi
textul cu creionul in mana, notand problemele de spatiu. Stiu, de obicei, despre ce este vorba in piesa. In mod
spontan, se produc niste conexiuni, cu bagajul de cultura plastica pe care orice scenograf il poarta cu sine
permanent, pot deja sa dau tarcoale temei respective si, uneori, mergand pe strada si observand un lucru
insignifiant, o vitrina, deschizand un album intr-o librarie sau dosarele mele cu schite ori, pur si simplu, intr-o
dimineata oarecare, am ideea decorului. De cele mai multe ori este o situatie spatiala care condenseaza lumea
piesei, ca stare, nucleu pentru dezvoltarea unui decor de teatru. Apoi incep sa-mi caut elementele de detaliu, imi
verific intr-o documentare lucrurile de care am nevoie. Daca ar trebui sa fac un Racine, de exemplu si as vrea ca
decorul sa fie format din trei coloane masive, clasice care sa stea comasate, inghesuite, astfel incat sa nu se poata
trece printre ele, aceasta ar insemna o idee de spatiu, o provocare, un fel de paradox, un templu prin care nu se
poate circula. Mi-as nota-o imediat pe hartie, dar ulterior as merge la Vitruviu sau la orice alta sursa documentara ca
sa vad cum arata aceste coloane, daca sunt dorice, ionice, corintice si cum sunt proportiile. Asez ideea care tine de
un concept si de o provocare intr-o realitate, o verosimilitate legata si de document, si de contactul cu perioada
istorica, si de un adevar verificabil. Nu plec de la documentare si acumularea de imagini care se potrivesc cu lucrurl
pe care il am de facut, ci caut in primul rand acel element de tensiune apt sa creeze un spatiu interesant, cu
caracter. Gandesc decorurile nu ca pe spatii care se desfasoara, elemente arhitecturale, etc, ci ca pe niste cutii in
care energiile spectacolului sunt puse in valoare. In cazul cel mai bun, ca pe niste instrumente muzicale in care o
coarda, daca vibreaza, se amplifica si poate sa capete intreaga culoare si forta. Aceasta tine de relatia subtila intre
forma si energie, preocupare a mea in domeniul scenografiei de teatru. Desi meseria mea se bazeaza eminamente
pe imagine, visez la spectacole in care cuvantul sa aiba un rol preopnderent, iar eu sa pot realiza acea cutie de
rezonanta de care vorbeam, un passe-partout in care rafinamentul artei actorului, al replicilor unui text scris cu
maiestrie, care sa sune asa cum suna muzica lui Mozart. Mi-as dori foarte tare sa vad si sa aud bineinteles asa ceva.
- In ce masura este scenografia o combinatie intre
arta si geometrie ?
VH: in scenografie, care este o arta de sinteza,
geometria aduce rigoarea necesara, acest aspect care
pe mine ma preocupa in mod deosebit. Un decor,
inainte de a povesti lumea unei piese, trebuie sa poata fi
perceput nu doar vizual, ci prin toate simturile, mai intai
ca o structura compozitional geometrica si, doar dupa
aceea, ca salon, palat, piata sau orice alt loc in care se
desfasoara actiunea. Spatiu teatral, timpul teatral sunt
entitati extrem de flexibile, care se definesc si se
structureaza prin constructii cu geometrie intrinseca, prin
care se impune inerent Centrul. Acest centru, loc
conventional de joc, devine un spatiu cu factura
speciala, cvasiliturgic.

- Care sunt criteriile dupa care apreciati
expresivitatea unui decor ?
VH:In primul rand incerc sa vad intr-un decor
inventivitatea scenografului in ceea ce priveste spatiul,
asteptand sa ma surprinda printr-o organziare a lui, la
care nu m-am gandit. Am intalnit genul acesta de
invenitivitate la maestrul Paul Bortnovski. Cand ma uit la
imagini din Livada de visini, care s-a montat la teatrul
Bulandra, mi se pare ca acel plafon inclinat vertiginos de
la oglinda scenei catre spate, pana la un perete care
inchidea limita de fund a decorului, foarte jos, crea un
spatiu absolut teatral, surprinzator. De asemenea, aduc
adesea in discutie, din mai multe puncte de vedere si
D`ale carnavalului, la care a lucrat exceptionalul Giulio
Tincu. Faptul ca primul decor, frizeria lui Nae Girimea,
Scenografia intre forma si energie - Interviu realizat de Tamara Susoi in aprilie 2006
 
macheta-01 macheta-02 macheta-03 img-27-142_zoom
img-27-143_zoom img-27-159_zoom img-27-196_zoom img-27-215_zoom
img-27-224_zoom img-27-199_zoom img-27-203_zoom img-29-231_zoom
ACASACURRICULUMPICTURASCENOGRAFIEEXPOZITIICRONICICONTACT
Copyright @ Vittorio Holtier 2013


Creat de ARTSMART